Islám a snění
Seznámíme–li se s velkými vizionářskými filosofy středověkého islámu, zjistíme, že se jedná o vyjímečné osobnosti, které dokázaly libovolně přecházet do říše fantazie. Podaly zprávu o tamní ne-obvyklé realitě a přiblížily nám sílu a moc fantazie vytvářet a přetvářet světy.
Henry Corbin, který z arabštiny přeložil Suhrawardího stěžejní dílo Knihy osvícení, se ze všech sil snažil, aby čtenář z hutného textu pochopil, že tvořivá fantazie se soustřeďuje na sílu a vnímavost srdce (himma). Právě ta je příčinou úžasných zjevení, protože rozohňuje a sytí aktivní fantazii. Zahrnuje meditaci, modelování, tvorbu variant, projekci a toužení. Je nositelem záměru tak silného a mocného, že dokáže tvořit a realizovat existenci mimo bytost, u níž záměr vznikl. Himma je modus tvořivé fantazie, nabitý nejhlubšími vášněmi, která má moc vytvářet objekty a navozovat změny ve vnějším světě.
Těm z nás, jejichž fantazie v běžném životě dosud dřímá, dává „Bůh“ sny. Podle Ibn Arabiho je jedinou funkcí spánku to, aby každý mohl ve snech zakusit přítomnost fantazie a dozvěděl se o existenci světa, kde všechny hranice slouží jen k identifikaci prostředí. Ve spánku snící cestuje jako král po svém panství. Navštěvuje pokladnice fantazie, které jsou plné situací a obrazů vytvořených vzpomínkami a schopností dávat něčemu podobu. Náš známý svět potřebuje úplně stejnou interpretaci jako sny. Pokud s pomocí snění a fantazie projdeme oponou svých samovolných halucinací a dostaneme se za ni, ocitneme se v kvalitnější realitě. Tuto oponu, která nám brání hlubší realitu vidět a zakoušet ji, si v sobě udržujeme sami. My sami jsme sami sobě závojem.
Vynikající filosof dějin s hloubavou myslí Ibn Chaldún tvrdí, že na dějinách lidstva se podílejí nadlidské síly a že klíčovou podmínkou vývoje civilizace je přítomnost a činnost jedinců, kteří si uvědomují skrytý řád událostí a dokáží fungovat jako prostředníci mezi sférou lidí a sférou vyšších sil.
ilustrace: IVIDOL